2 Haziran 2011 Perşembe

Fener Alayı + Şivlilik

fener

Bilmem başka yerlerde fener alayı, şivlilik varmıdır? Ama bizim memleketin(Konya'nın) güzel adetlerinden biridir. Fener alayı üç ayların başlangıcı kabul edilen Regaib Kandilinden bir gün önce, akşam yapılır. Çocuklar ellerine içinde mum yanan kağıt fenerler alırlar ve sokaklara dağılırlar. Boş alanlarda ateş yakılarak üzerinden atlanır ve kutlama yapılır. 
Şivlilik ise; bu kutlamanın ertesi günü yapılır. Çocuklar kapı kapı dolaşarak şivlilik isterler. Şivlilikte ev sahipleri gofret,bisküvi,çikolata,şeker,sakız,balon,kuruyemiş gibi yiyecekler vererek çocukları sevidirirler. Eğer çocuğu çok olan bir mahallede oturuyorsanız yandınız demektir. Sabahın 7.00sinde çalmaya başlayan kapı akşama kadar susmaz. Beş dakika aralıkla çalar durur:)

Genelde başka bir şehirden Konya taşınmış kişiler ilk yıllarında, bu adeti bilmediğinden şaşkınlık ve mahcubiyet yaşarlar:) Bazıları " dediğinizi bilmiyorum" der ve kapıyı yüzünüze kapatır, bazıları ise; evinde olanlardan ikram eder..Bazıları ise; delikten bakıp hiç bulaşmamayı yeğler:)))

Bu sene ki, fener alayında dikkatimi çeken şey , fenerlerin içine rengarenk ışık koymuş olmaları. Mumlu fenerler bir süre sonra alev aldığından bu çok iyi olmuş hemde görüntüsü oldukça hoş..Bknz: En üstteki resimdeki mavi ışıklılar...

NOT: Fotoğrafları evin penceresinden çekilmiştir. Canon makinem olmayınca gerçeği yansıtmamıştır:PP

Bu kadarcık bilgiden sonra hepinizin mübarek kandilini kutluyorum. Rabbim hepimizin dualarını kabul etsin, bizleri bağışlasın.

12 yorum:

ÖRGÜÇANTAM-Hatice yazıcı dedi ki...

ilk kez duydum . az önce kedicibaşıda bilgilendirmiş. birliktelikler güzel duygular.anlattıklarından dünya ülkelerinin cadılar bayramı adında ki kutlamalarını anımsadım onlarda bu şekilde kutluyorlar..
adı her ne olursa olsun bu güzellikleri yaşatmak lazım. sevgiler.

damla(verda) dedi ki...

evet ablacım buğün şivlilik topladım ne güzel bir duygu eminim sizinde böyle zamanlarda çocuk olma isteğiniz kabarıyordur.KANDİLİN MÜBAREK OLSUN ABLACIĞIM!!!

YETENEK-SİZİN dedi ki...

şaşırmadım abla ilk kez duyduğuna.. Bİizim modakeshte şu yorumu yapmıştı: "aynı paskalya gibi" demişti...

YETENEK-SİZİN dedi ki...

Canım Verda'm afiyetle ye topladıklarını;)

moda_kesh dedi ki...

:)canım benim senin de kandilin mübarek olsun az önce ikiçocuk geldi :)ama bitmiyo bu eti puflar

damla(verda) dedi ki...

saol ablam

Unknown dedi ki...

Bişiy daha öğrenmiş oldum :) Böyle şeyler yapıldığını bilmiyordum. Teşekkür ederim yeteneğim bilgin içn.
Seninde kandilin mubarek olsun Allahım dualarımızı kabul etsin hayırlısı ile İnşallah.

Özden CEYHAN dedi ki...

Böyle güzel adetlerin alışkanlıkların devam etmesi ne kadar güzel.Buralarda böyle şeyler yok tabiki.
Hayırlı kandiller...:))

MAYRI dedi ki...

Bende ilk duydum bir Akşehirli olarak. Ama yarın anneme soracağım sen biliyor muydun diye.. Güzel bir adet devam ettirilmeli.... Hayırlı kandiller.
<:))

tosbagalar dedi ki...

Ne kadar güzel bir adetmiş böyle ben de ilk kez duydum

Yeşim dedi ki...

Ne güzel bir adetmiş :) ben de bilmiyordum tatlım iyi ki yazdın :) geçmiş kandilin kutlu olsun tatlım Rabbim Ramazan ayına kavuşmayı da nasip etsin :)

Nilgün Komar dedi ki...

modakeshim; ben geleyim hepsini ben bitiririm :)))))))))))